Wzór CV to po prostu tekstowy przykład dokumentu przygotowany dla danego zawodu. Chociaż, w przeciwieństwie do szablonu, nie ma elementów graficznych, powinien mieć typowy dla curriculum vitae układ, być podzielony na części (bo CV to nie tradycyjny, pisany ciągłym tekstem życiorys) i zawierać wszystkie niezbędne sekcje. Zależnie od tego, jakie informacje chcesz przede wszystkim wyróżnić, możesz zdecydować się na format chronologiczny, funkcjonalny lub mieszany.
I tak i nie. Dobry wzór CV powinien być przygotowany przez eksperta od rekrutacji, np. pracownika działu HR. Musi uwzględniać wymogi branży i zawodu oraz sytuację na rynku pracy, a także standardy procesów rekrutacyjnych. Co więcej, na wiele stanowisk konkurencja jest bardzo duża — na niektóre ogłoszenia odpowiada nawet kilkaset kandydatów! Generyczne CV z pewnością nie zwiększy szansy na zaproszenie na rozmowę o pracę i nową posadę. Z drugiej strony, jeśli zupełnie nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, profesjonalny wzór może być świetną inspiracją i pomocą, i z pewnością przyspieszy proces pisania.
Nie, tak nie powinno się robić. Każde CV, które wysyłasz musi być spersonalizowane i dopasowane do oferty pracy, oczekiwań pracodawcy oraz do kultury firmy, w której chcesz pracować. Możesz oczywiście przygotować jedno „bazowe” CV i tylko modyfikować je do różnych rekrutacji, zwłaszcza gdy aplikujesz na podobne stanowiska czy odpowiadasz na ogłoszenia z jednej branży.
Najlepszą pomocą w pisaniu CV jest ogłoszenie, na które odpowiadasz — na podstawie wymagań można zobaczyć, jakiego dokładnie kandydata szuka firma. Wpisz więc do dokumentów aplikacyjnych umiejętności, które znajdziesz w ofercie. Oczywiście bez naciągania prawdy — kłamstwo w CV to fatalny pomysł. W sekcji z doświadczeniem postaraj się opisać obowiązki, tak aby pokazać, że już zajmowałeś się tym, czego potrzebuje pracodawca. Dzięki temu będzie wiedział, że dobrze poradzisz sobie w nowej pracy.
Obecnie bardzo wiele firm korzysta z opartych na sztucznej inteligencji systemów ATS, które między innymi wyszukują w CV słowa kluczowe i na ich podstawie dokonują wstępnej selekcji kandydatów. Przeglądając ofertę postaraj się je znaleźć i na ich podstawie przygotowywać dokument. Dla przykładu, gdy w ofercie widnieje znajomość Google Analytics, możesz w doświadczeniu wpisać przygotowywanie kwartalnych raportów na podstawie danych z Google Analytics oraz w umiejętnościach podać to narzędzie — koniecznie z określeniem biegłości, np. zaawansowany, podstawowy, średni.