Służba cywilna
Praca w służbie cywilnej — co musisz wiedzieć?
O służbie cywilnej
Służba cywilna działa, w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa w urzędach administracji rządowej.
Dzieli się na:
- administrację rządową centralną (czyli ministerstwa)
- administrację rządową terenową (wojewódzką), obejmującą w każdym województwie urząd wojewódzki oraz zespoloną administrację rządową w województwie (inspekcje i straże), na której czele stoi wojewoda.
Jednym słowem, praca w służbie cywilnej to urzędnicy szczebla centralnego (pracownicy ministerstw, urzędów centralnych i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów) oraz przedstawiciele rządowej administracji terenowej.
Nabór do służby cywilnej
Nabór do pracy w służbie cywilnej prowadzony jest przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Ogłoszenia pojawiają się na stronie biuletynów informacyjnych różnych urzędów.
Jeśli ubiegasz się o pracę w służbie cywilnej możesz pracować np. w:
- samorządzie terytorialnym,
- sądach powszechnych i administracyjnych,
- Trybunale Konstytucyjnym,
- Kancelariach Prezydenta RP, Sejmu i Senatu,
- Najwyższej Izbie Kontroli,
- Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
- w Policji.
Użyj naszego kreatora CV, w którym znajdziesz gotowe szablony
do uzupełnienia, wskazówki oraz przykłady. Stwórz swoje CV teraz.
Służba cywilna w liczbach
1 184 urzędy
7 544 urzędników służby cywilnej
5 524 zł — przeciętne wynagrodzenie pracownika służby cywilnej
3,9 % — zatrudnienie osób z niepełnosprawnością
81,6 % — udział osób z wyższym wykształceniem
11,1 % — wskaźnik odejść
Kariera w Służbie Cywilnej — praca, rekrutacja, kariera
Kandydat do pracy w służbie cywilnej musi:
- posiadać polskie obywatelstwo*
- korzystać z pełni praw publicznych;
- nie być karany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiadać kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej;
- cieszyć się nienaganną opinią w sensie moralnym i etycznym.
(istnieje możliwość zatrudniania osób nieposiadających obywatelstwa polskiego – obywateli państw Unii Europejskiej oraz innych państw, których obywatele mają prawo zatrudnienia na terenie RP. Nie będą oni jednak mogli zajmować stanowisk związanych z bezpośrednim lub pośrednim wykonywaniem władzy publicznej ani ochroną generalnych interesów państwa);
Kandydaci do pracy w służbie cywilnej wyłaniani są w drodze naboru na wolne stanowiska pracy.
Ogłoszenia pojawiają się w siedzibie konkretnego urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Rekrutacja do pracy w służbie cywilnej odbywa się na otwartych i konkurencyjnych zasadach.
Kto może wziąć udział w naborze? Każdy, kto spełnia wymagania formalne. Musisz być tylko gotowy wykonywać zadania państwa w sposób zawodowy, rzetelny, bezstronny i politycznie neutralny.
Praca w służbie cywilnej oznacza stabilne zatrudnienie i prestiż.
Zyskujesz również dodatkowe uprawnienia, w tym. np dodatek służby cywilnej, indywidualny program rozwoju zawodowego itp.
Ale—
spodziewaj się również ograniczeń, a wśród nich:
- zakaz tworzenia i uczestniczenia w partiach politycznych;
- zakaz pełnienia funkcji w związkach zawodowych;
- obowiązek składania oświadczeń majątkowych bez względu na zajmowane stanowisko pracy.
W skład służby cywilnej wchodzą:
urzędnicy szczebla centralnego:
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
- ministerstwa,
- urzędy centralne;
przedstawiciele rządowej administracji terenowej:
- urzędy wojewódzkie,
- wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii,
- o regionalne dyrekcje ochrony środowiska,
- wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego,
- komendy policji,
- komendy państwowej straży pożarnej,
- kuratoria oświaty,
- urzędy i izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej,
- urzędy statystyczne,
- wojskowe komendy uzupełnień, wojewódzkie sztaby wojskowe,
- urzędy górnicze.
Rekrutacja w służbie cywilnej krok po kroku
Sprawdź, czy spełniasz wymagania z ogłoszenia.
Złóż ofertę. Jeśli aplikujesz przez Internet, pamiętaj o kwalifikowanym podpisie elektronicznym lub prześlij dokumenty za pomocą platformy ePUAP.
Ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o naborach.
Określenie liczby etapów naboru.
Wyłonienie maksymalnie 5 osób do finałowego etapu.
Wyłonienie zwycięskiego kandydata przez dyrektora generalnego danej instytucji.
Oferty pracy w służbie cywilnej
Kontakt KPRM
Kontakt w sprawie naboru do służby cywilnej
https://nabory.kprm.gov.pl/kontakt
Chcesz zadać pytanie? Odwiedź powyższy link.
LinkedIn