Praca w służbie cywilnej - gdzie szukać ofert + 10 porad jak ją zdobyć
Stwórz CV terazPracę w służbie cywilnej można dostać tylko po znajomości? Niestety, jak w wielu innych instytucjach i firmach, takie sytuacje mogą się zdarzać. Jednak teoretycznie proces rekrutacji do korpusu służby cywilnej daje wszystkim kandydatom równe szanse na zatrudnienie.
Musisz jednak spełnić niezbędne wymagania. Bez tego nie dostaniesz pracy w urzędzie czy ministerstwie. Niezależnie od tego, kogo znasz.
Z artykułu dowiesz się:
- jak wygląda proces rekrutacyjny do pracy w służbie cywilnej
- jakie warunki musisz spełnić i jakie dokumenty przygotować
- gdzie szukać ofert pracy np. w urzędzie czy ministerstwie
- jak przygotować CV i list motywacyjny, aby zdobyć stanowisko w korpusie służby cywilnej.
Znalazłeś ciekawą ofertę pracy w służbie cywilnej? Profesjonalne CV oraz list motywacyjny stworzysz w naszym kreatorze. Znajdziesz w nim oryginalne szablony do uzupełnienia, praktyczne wskazówki oraz przykłady. Stwórz CV i list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Jak wygląda nabór do służby cywilnej?
Rekrutacja na stanowiska w służbie cywilnej jest ściśle sformalizowana. Przede wszystkim musisz spełniać kilka podstawowych warunków. Jakich?
- Musisz mieć obywatelstwo polskie (chociaż zdarza się, że na niektórych stanowiskach zatrudnia się obcokrajowców).
- Musisz korzystać z pełni praw publicznych.
- Nie możesz być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Oprócz tego musisz oczywiście posiadać wymagane kwalifikacje wskazane w ogłoszeniu oraz cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Ten ostatni warunek jest niestety trudny w interpretacji.
Nieposzlakowana opinia odnosi się przede wszystkim do oceny postawy moralno-etycznej kandydata i tego, jak postrzegają go inni ludzie. Chodzi głównie o Twoją uczciwość, rzetelność, odpowiedzialność i lojalność. W praktyce, wyznacznikiem nieposzlakowanej opinii jest po prostu zaświadczenie o niekaralności. Kolejna kwestia to treść ogłoszenia o pracę.
W naborze do służby cywilnej oferty zawierają dwa rodzaje wymogów.
Wymagania niezbędne — musisz je spełniać, aby Twoja aplikacja została w ogóle wzięta pod uwagę.
Wymagania dodatkowe — nie musisz ich spełniać, aby Twoje podanie zostało rozpatrzone. Jednak jeśli posiadasz te dodatkowe kwalifikacje, Twoje szanse na zatrudnienie wzrosną.
W ofertach pracy zazwyczaj znajdziesz również spis wymaganych dokumentów, takich jak np. CV i list motywacyjny, kopia dokumentu potwierdzającego obywatelstwo polskie oraz oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych.
Pracodawca powinien podać również ostateczny termin i miejsce składania dokumentów.
Wskazówka: Pamiętaj, że obecnie w służbie cywilnej nie prowadzi się naboru na wyższe stanowiska, takie jak np. dyrektor departamentu. Są one obsadzane na podstawie powołania.
Po upływie terminu składania dokumentów, urząd sprawdza, którzy kandydaci spełniają niezbędne wymagania. Co dzieje się dalej?
1. Urząd określa liczbę etapów naboru.
W ramach poszczególnych naborów stosuje się różne metody i techniki oceny kandydatów. Może być to test sprawdzający znajomość przepisów prawa z danej dziedziny, rozmowa z komisją rekrutacyjną itp.
2. Po ostatnim etapie wyłanianych jest maksymalnie 5 osób.
Są to osoby, które pomyślnie przeszły wszystkie wcześniejsze etapy, spełniają wszystkie wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniają wymagania dodatkowe.
3. Dyrekcja wybiera najlepszego kandydata.
O tym, kto zostanie zatrudniony, decyduje dyrektor generalny danej instytucji, np. urzędu.
Chcesz zmienić pracę? Sprawdź, jak zrobić to szybko i skutecznie: Zmiana pracy - kiedy i jak zmienić bez stresu? Co z urlopem?
2. Nabór do służby cywilnej: wymagania i dokumenty
Wymagania w ofertach pracy w służbie cywilnej zawsze są zależne od stanowiska, na które aplikujesz.
Istnieje jednak pewna pula niezbędnych kwalifikacji, które powtarzają się w wielu rekrutacjach do pracy w administracji.
Oto niezbędne wymagania, które pojawiają się najczęściej w naborach do korpusu służb cywilnych:
- wykształcenie średnie lub wyższe kierunkowe
- doświadczenie zawodowe, np. w branży finansowej
- dobra znajomość obsługi komputera, pakietu Office i urządzeń biurowych
- znajomość języka angielskiego
- wiedza i umiejętności z dziedziny, której dotyczy stanowisko
- umiejętność analitycznego myślenia
- umiejętność pracy w zespole.
Ponadto w ofercie zazwyczaj wymienione są niezbędne dokumenty, bez których Twoja aplikacja zostanie odrzucona.
Lista dokumentów wymaganych w naborach na większość stanowisk w służbie cywilnej:
- CV i list motywacyjny
- kopie dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia
- kopie dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe / staż pracy
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów naboru
- oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego albo kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie polskiego obywatelstwa
- oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych
- oświadczenie o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
Czujesz się wypalony zawodowo i chcesz odmienić swoją karierę? Pomoże Ci w tym nasz poradnik: Przebranżowienie i przekwalifikowanie - porady, jak zmienić zawód.
3. Oferty pracy w służbie cywilnej - gdzie szukać?
Nabór do pracy w służbie cywilnej odbywa się na otwartych i konkurencyjnych zasadach. W rekrutacji może wziąć udział każdy, kto spełnia wymagania formalne. Wszystkie nabory do służby cywilnej są jawne.
Co to oznacza? Oferta pracy musi być upowszechniona i ogólnie dostępna, musi być w niej podana nazwa rekrutującej instytucji oraz nazwa stanowiska, którego dotyczy.
Informacje o otwartych naborach oraz ich wynikach publikuje Biuletyn Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na stronie nabory.kprm.gov.pl.
W wyszukiwarce BIP możesz filtrować oferty pracy po województwach, miejscowościach oraz rodzajach urzędów. Są tam dostępne również bardziej zaawansowane filtry — możesz szukać ofert po określonej frazie, poziomie wymaganego wykształcenia, stanowisku czy też statusie ogłoszenia.
Możesz również wybrać tylko te oferty, w których pierwszeństwo mają osoby z niepełnosprawnościami, a także nabory, w których pod uwagę są brani także cudzoziemcy.
Wskazówka: W wyszukiwarce nie znajdziesz ofert pracy np. w samorządzie terytorialnym, sądach powszechnych i administracyjnych, Trybunale Konstytucyjnym, Kancelariach Prezydenta RP, Sejmu i Senatu, Najwyższej Izbie Kontroli, czy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Informacji o naborach w tych instytucjach trzeba szukać na ich stronach internetowych — część z nich podlinkowaliśmy tutaj dla Ciebie.
Ofert możesz szukać również bezpośrednio w BIP konkretnych urzędów — np. BIP Ministerstwa Cyfryzacji czy też BIP Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Interesuje Cię również praca poza służbą cywilną? Zestawienie najlepszych stron z ofertami znajdziesz tutaj: Jak i gdzie szukać pracy? Strony i portale z ofertami pracy.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
4. Jak wygląda praca w służbie cywilnej?
Znalazłeś interesującą ofertę i spełniasz wszystkie wymagania? Zanim zdecydujesz się aplikować na stanowisko, musisz wiedzieć, jak wygląda praca w służbie cywilnej. Na początku zostanie z Tobą podpisana umowa o pracę na czas określony 12 miesięcy z 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia. W pierwszych 8 miesiącach pracy musisz odbyć tzw. służbę przygotowawczą.
Trwa ona 4 miesiące i polega na teoretycznym i praktycznym przygotowaniu pracownika do jego pierwszej pracy w służbie cywilnej.
Po 8 miesiącach zostaniesz poddany ocenie pracowniczej. Zależnie od jej wyniku pracodawca wnioskuje o zawarcie z Tobą umowy o pracę na czas nieokreślony lub rozwiązanie / nieprzedłużanie obecnej umowy.
Po 3 latach od rozpoczęcia pracy w służbie cywilnej, możesz ubiegać się o tzw. mianowanie i uzyskać status urzędnika państwowego. Więcej informacji znajdziesz w serwisie służby cywilnej na stronie www.gov.pl/web/sluzbacywilna.
Koniecznie przeczytaj również o zasadach przyznawania odprawy emerytalnej: Jak obliczyć wysokość odprawy emerytalnej?
Chcesz odejść ze swojej obecnej pracy? Dowiedz się, jak to zrobić, aby uniknąć dodatkowego stresu i przykrych konsekwencji: Porzucenie pracy - konsekwencje dla pracownika i 7 rad jak ich uniknąć.
5. Jak napisać CV i list motywacyjny, by zdobyć pracę w administracji?
W większości ofert pracy w służbie cywilnej znajdziesz wymóg przesłania CV i listu motywacyjnego.
Ten drugi warunek nie dziwi — praca w administracji powinna być dla Ciebie nie tylko źródłem zarobku, ale również pewnego rodzaju misją.
List motywacyjny pracownika administracji to świetna okazja, aby pokazać, że naprawdę zależy Ci na danym stanowisku i chcesz „służyć” innym obywatelom. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle innych kandydatów, zastosuj poniższe wskazówki.
Jak przygotować CV i list motywacyjny do służby cywilnej?
1. Dostosuj treść CV i listu motywacyjnego do oferty pracy.
Opisz przede wszystkim te umiejętności, doświadczenia i osiągnięcia, o których pracodawca wspomina w ogłoszeniu. Więcej dowiesz się z artykułu: Jak dopasować CV do oferty pracy i je wyróżnić? (5 porad + Przykłady).
2. Dodaj do CV podsumowanie z celem zawodowym urzędnika.
Profil z celami zawodowymi to świetny sposób, aby od razu pokazać swoje największe atuty. Podsumowanie to krótki opis Twoich kluczowych kwalifikacji, który umieszcza się na samej górze życiorysu. Z tego artykułu dowiesz się, jak je skonstruować: Cele zawodowe i podsumowanie w CV - wzór jak napisać (+ Przykłady).
3. Pochwal się konkretnymi umiejętnościami i osiągnięciami.
Pamiętaj, że prawie każdy kandydat może napisać, że „obsługiwał klientów” lub jest „odporny na stres”. Taka informacja jest dla pracodawcy mało wartościowa. Bądź konkretny. Podaj nazwy narzędzi i programów, których używasz. Pochwal się liczbami. Wymień nazwy firm, z którymi współpracowałeś.
4. W liście motywacyjnym przekonaj pracodawcę, że rozwiążesz jego problemy.
Pisząc list motywacyjny na stanowisko w służbie cywilnej, posługuj się tzw. językiem korzyści. Wyjaśnij, w jaki sposób rozwiążesz problemy pracodawcy lub usprawnisz określone procesy. Bądź konkretny i posługuj się przykładami.
5. Zadbaj o to, aby Twoje CV i list motywacyjny wyglądały profesjonalnie.
Dla rekrutera nie ma nic gorszego niż czytanie jednolitego bloku tekstu. Bardzo źle wyglądają również literówki i błędy ortograficzne — świadczą one o tym, że nie przyłożyłeś się do pisania dokumentu. Zadbaj o to, aby Twoje CV i list motywacyjny były czytelne i wyróżnij najważniejsze informacje. Najlepiej wykorzystać profesjonalne CV szablony.
6. Podpisz dokumenty.
Nabór do służby cywilnej to jedna z nielicznych sytuacji, kiedy musisz podpisać CV oraz list motywacyjny. Najlepiej zrobić to na dole każdej strony dokumenty (pod klauzulą).
Wskazówka: Chcesz stworzyć porywający list motywacyjny do urzędu? Wzory, przykłady do wpisania i praktyczne wskazówki znajdziesz w naszym artykule: List motywacyjny do urzędu - wzór + przykłady dla urzędnika / referenta.
Jednym z przykładów pracy w służbie cywilnej jest posada w IPN. Zobacz: Praca w IPN - gdzie szukać ofert? Jak wygląda praca w IPN? oraz Praca w Służbie Celno-Skarbowej.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Szukasz pracy w służbie cywilnej? Masz własne obserwacje i chcesz się nimi podzielić? Zostaw swój komentarz poniżej!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Źródła
- https://nabory.kprm.gov.pl/
- http://trybunal.gov.pl/oferty-pracy-nowe/
- https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/ofertyKS.xsp
- https://www.senat.gov.pl/kancelaria/oferty-pracy/
- https://bip.nik.gov.pl/praca-w-nik/nabor/
- https://mc.bip.gov.pl/praca-w-ministerstwie-cyfryzacji/ogloszenia-o-naborach/
- http://bip.mkidn.gov.pl/pages/rekrutacja.php
- https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna