Umowa o pracę — wzór [Zasady zawierania umowy w 2025 r.]
Stwórz CV terazUmowa o pracę to najkorzystniejsza forma zatrudnienia. Dlaczego? Bo gwarantuje pracownikowi szereg uprawnień (wypiszę je w tym tekście). Warto wiedzieć, jakie są zasady zawierania umowy o pracę, bo obowiązują one zarówno pracodawcę, jak i Ciebie.
Bez względu na to, czy pracujesz na umowie o pracę, czy dopiero negocjujesz z przyszłym szefem formę zatrudnienia, zawarte tutaj informacje na pewno Ci się przydadzą.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak wygląda wzór umowy o pracę
- jakie są cechy umowy o pracę
- dlaczego umowa o pracę jest korzystną formą zatrudnienia.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
Umowa o pracę — wzór
…………………………………….
(pracodawca oraz jego siedziba)
………………………
(miejscowość i data)
…………………………
(numer REGON-PKD)
UMOWA O PRACĘ
zawarta w dniu ......................................................................................................................................................
(data zawarcia umowy)
między .................................................................................................................................................
(imię i nazwisko pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę)
a .........................................................................................................................................................
(imię i nazwisko pracownika oraz jego miejsce zamieszkania — adres do korespondencji)
na
.........................................................................................................................................................
(okres próbny, czas nieokreślony, czas określony)
1. Strony ustalają następujące warunki zatrudnienia:
1) rodzaj pracy .......................................................................................................................................................
(stanowisko, funkcja, zawód, specjalność)
2) miejsce wykonywania pracy ...........................................................................................................................
3) wymiar czasu pracy ..........................................................................................................................................
4) wynagrodzenie
..........................................................................................................................................
(składniki wynagrodzenia i ich wysokość oraz podstawa prawna ich ustalenia)
5) inne warunki zatrudnienia ..............................................................................................................................
6) termin rozpoczęcia pracy ......................................................................................................................
7) .........................................................................................................................................................
(dopuszczalna liczba godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 1511 § 1 Kodeksu pracy*)
- Przyczyny uzasadniające zawarcie umowy
.........................................................................................................................................................
(informacja, o której mowa w art. 29 § 11 Kodeksu pracy, o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie umowy o pracę na czas określony**)
..............................................................................
(podpis pracownika)
..............................................................................
(podpis pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę)
* Dotyczy umowy o pracę z pracownikiem zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy.
**Dotyczy umowy o pracę; z pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę; na czas określony w celu, o którym mowa wart. 251 § 4 pkt 1- 3 Kodeksu pracy, lub w przypadku, o którym mowa w art. 251 § 4 pkt 4 Kodeksu pracy.
Wzór umowy o pracę w PDF znajdziesz tutaj.
Jak widzisz, we wzorze umowy o pracę znajdują się takie elementy, jak:
- rodzaj pracy
- miejsce wykonywania pracy
- wymiar czasu pracy
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia
- termin rozpoczęcia pracy.
Konieczne jest również złożenie podpisów przez obie strony umowy, które potwierdzają obopólną zgodę na określone w dokumencie warunki pracy.
Zobacz też: Podanie o pracę — wzór jak napisać podanie, by zostać przyjętym
1. Wszystko, co musisz wiedzieć o umowie o pracę
Umowa o pracę jest regulowana w Kodeksie pracy. Jej zawarcie musi mieć potwierdzenie na piśmie (powyżej widzisz wzór takiego dokumentu).
Rodzaje umów o pracę
Zgodnie z art. 25 Kodeksu pracy wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje umów o pracę:
- umowa o pracę na okres próbny — zgodnie z przepisami, umowę o pracę na okres próbny, nieprzekraczający 3 miesięcy, zawiera się w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w celu wykonywania określonego rodzaju pracy
- umowa o pracę na czas określony — zgodnie z art. 251 § 1 k.p. okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony nie może przekraczać 33 miesięcy; po upływie 2 lat i 9 miesięcy lub gdy liczba zawartych umów przekroczy trzy, będzie to równoznaczne z uznaniem, że pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony
- umowa o pracę na czas nieokreślony — zawiera się ją bezterminowo, bez ustalania daty jej wygaśnięcia.
Sposoby rozwiązywania umowy o pracę
Umowa o pracę może być rozwiązana:
- po upływie czasu, na który została zawarta
- z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta
a także przez:
- wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron
- rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
- rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem.
Warto dodać, że każde wypowiedzenie umowy o pracę również powinno zostać sporządzone na piśmie.
Zobacz też: Umowa na zastępstwo — jakie prawa?
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
2. Dlaczego warto mieć umowę o pracę?
Umowa o pracę to najkorzystniejsza forma zatrudnienia, a to dlatego, że jeśli ją podpiszesz, to:
- jesteś chroniona/chroniony przed zwolnieniem (w czasie ciąży, w okresie przedemerytalnym)
- pracodawca jest zobowiązany do opłacania za Ciebie składek na ubezpieczenia społeczne
- dostajesz wynagrodzenie w czasie choroby (zasiłek chorobowy, wypłacany przez pracodawcę lub ZUS)
- masz prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego i do urlopów dla rodziców
- masz gwarancję minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Z danych GUS-u wynika, że zdecydowana większość pracowników zatrudnionych w firmach/instytucjach publicznych lub u prywatnego pracodawcy wykonywała swoją pracę na podstawie umowy na czas nieokreślony (85,9%, tj. 11573 tys.). Mowa tutaj o trzecim kwartale 2021 roku.
Umowa zlecenie a umowa o pracę
Różnica pomiędzy umową o pracę a umową zlecenie jest przede wszystkim taka, że ta pierwsza regulowana jest Kodeksem pracy, a druga Kodeksem cywilnym. To sprawia, że osobie wykonującej pracę na zleceniu przysługuje dużo mniej praw niż pracownikowi.
Według art. 22 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Trochę inaczej jest w przypadku zlecenia. Zleceniobiorca może z reguły wykonywać pracę w dowolnym miejscu i czasie, bez nadzoru zleceniodawcy.
Jeśli chodzi o punkt widzenia firmy, czy przedsiębiorcy, to umowa zlecenie jest o tyle korzystna, że wiąże się z dużo mniejszymi kosztami. Nie mówiąc już o tym, że nie nie wymaga ona stałego nadzoru nad osobą wykonującą zlecenie.
Umowa o pracę na pół etatu
Zarówno umowę zlecenie, jak i umowę o pracę można zawrzeć na niepełny etat. Jeśli wykonujesz pracę na pół etatu, masz prawo do takich samych przywilejów pracowniczych, jak pełnoetatowcy.
Zobacz też: Umowa zlecenie — wzór z danymi. Jakie składki i urlop?
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jeśli chcesz skomentować artykuł, dodaj swoją wypowiedź na forum poniżej.
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.
Źródła
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19740240141/U/D19740141Lj.pdf
- https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-3-kwartal-2021-roku,4,43.html
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf