Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Merchandising - co to takiego? Kim jest visual merchandiser?

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Merchandising to każde działanie, które przyczynia się do sprzedaży produktów konsumentowi detalicznemu. Merchandising obejmuje ustalanie cen towarów i usług, tworzenie projektów ekspozycji, opracowywanie strategii marketingowych oraz uzgadnianie rabatów.

W merchandisingu chodzi więc o prezentowanie produktów przeznaczonych do sprzedaży w kreatywny sposób, który zachęca klientów do zakupu większej liczby przedmiotów. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kim jest merchandiser
  • jak wygląda praca merachndosera
  • jakie są rodzaje merchandisingu.

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Stwórz CV teraz

kreator cv
kreator cv

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Merchandising — przykłady i rodzaje merchandisingu

Merchandising to słowo z języka angielskiego, którego odpowiednika nie mamy w polszczyźnie. Za to działania, które składają się na znaczenie tego terminu, są dobrze znane osobom, które pracują w branży związanej ze sprzedażą.

Pojęcie merchandisingu łączy się z marketingiem handlowym. W końcu chodzi tu o promocję towarów, a finalnie o ich jak najlepszą sprzedaż. Biorąc pod uwagę fakt, że aż 70% decyzji zakupowych ma miejsce przed półką sklepową, lepiej, żeby ta półka atrakcyjnie prezentowała produkty.

Istotą merchandisingu jest bowiem wzbudzenie zainteresowania klienta, przyciągnięcie jego wzroku, a potem przedstawienie oferty w jak najbardziej atrakcyjny sposób. Można to robić na przykład poprzez tworzenie promocji (np. znane wszystkim dobrze kup 3 za dwa albokup to, a dostaniesz coś gratis) lub przecen.

Visual merchandising

Visual merchandising to praktyka stosowana w branży detalicznej, która polega na takiej prezentacji produktów i usług, by podkreślić ich zalety. Celem wizualnego merchandisingu jest przyciągnięcie klienta i zmotywowanie go do dokonania zakupu.

Visual merchandising nie tylko sprawia, że produkty wyglądają dobrze. Tutaj liczy się cały kontekst, jakim jest atmosfera panująca w sklepie, idealnie wykreowany wizerunek firmy, a także przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a marką.

Cel jest oczywiście jeden — sprzedać jak najwięcej produktów i zyskać jak najwięcej przychodów ze sprzedaży. Stawka jest na tyle wysoka, że w CV sprzedawców czy CV do sklepu odzieżowego pracodawcy chcieliby widzieć świadectwo ukończenia kursu z visual merchandisingu. 

Fashion merchandising

Fashion merchandising to nie tylko odpowiednia ekspozycja ubrań w sklepowej przestrzeni. To również:

  • prognozowanie popularności krojów i kolorów odzieży
  • badanie trendów modowych
  • zbieranie danych dotyczących preferencji konsumentów w zakresie kosztów, rozmiarów, koloru i stylu ubrań
  • monitorowanie zjawisk w kulturze popularnej.

Na działania związane z fashion merchandisingiem składa się także szacowanie potrzebnych rozmiarów ubrań oraz określanie optymalnej ceny sprzedaży odzieży detalistom. Specjaliści od fashion merchandisingumogą współpracować bezpośrednio z projektantami mody. Wtedy mają wpływ nie tylko na sposób rozmieszczenia i prezentacji towarów w sklepach i Internecie, lecz także na rodzaj promocji nowych kolekcji ubrań. 

Rodzaje merchandisingu

Celem merchandisingu może być optymalna organizacja powierzchni sklepu typu supermarket. Merchandising może też skupiać się na opracowaniu strategii sprzedaży jednej marki i stworzeniu odpowiednich skojarzeń z daną firmą. 

Mamy więc dwa rodzaje merchandisingu:

Merchandising producenta — dotyczy produktów konkretnej marki; oznacza działania, które mają stymulować klientów do zakupu towarów w punkcie sprzedaży. 

Merchandising handlowy — dotyczy całego sklepu, oferującego produkty różnych marek i oznacza takie planowanie i zarządzanie sklepem, aby zmaksymalizować sprzedaż i zadowolić klientów.

Zobacz też: UX designer — kto to, jak nim zostać, zarobki. Czym różni się UX od UI?

Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.

2. Merchandiser — kto to?

Merchandiser to osoba, która pracuje w sklepie i zajmuje się odpowiednią ekspozycją towaru na półkach oraz w całej przestrzeni sklepu. Do zadań merchandisera należy równie dbanie o odpowiedni zapas produktów i materiałów promocyjnych.

Na polskim rynku pracy merchandiser kojarzony jest często z osobą wykładającą towar na półkach sklepowych. Jest to duże uproszczenie i wynika być może z braku odpowiedniej nazwy stanowiska dla pracowników, którzy rozpakowują i uzupełniają produkty w sklepach wielkopowierzchniowych. 

Merchandiser może specjalizować się jednak w różnych dziedzinach. Ci, których interesuje visual merchandising, mają szansę pracować jako dekoratorzy w sklepach. Osoby rekrutowane przez duże marki odzieżowe i interesujące się modą często są zatrudniane jako fashion merchandiserzy. 

Merchandiser mobilny

Merchandiser mobilny to osoba, która kontroluje ustalony wcześniej wygląd sklepów danej sieci oraz określa sposób prezentacji i rozmieszczenia towarów. Taki pracownik musi mieć prawo jazdy, by móc swobodnie przemieszczać się pomiędzy miastami lub lokalizacjami sklepów w danym rejonie. 

Zobacz też: Praca logistyka — co to za branża, ile zarabia logistyk i co robi?

3. Merchandiser — praca

Merchandiser może pracować właściwie w każdym sklepie. Najwięcej ofert pracy dotyczy jednak sklepów sieciowych, które dbają o jednolity wygląd swoich filii. Wiele ogłoszeń to wspomniane wcześniej zajęcia polegające na wykładaniu towarów w supermarketach. 

Żeby zostać merchandiserem trzeba po prostu zdobyć odpowiednie doświadczenie. Na tym stanowisku nie wymaga się konkretnego wykształcenia, ale na pewno atutem będzie dyplom z psychologii lub socjologii albo ukończone szkoła artystyczna. Warto także zrobić kurs z merchandisingu lub zatrudnić się w agencji merchandisingowej. 

Merchandiser zarobki

Jak podaje portal wynagrodzenia.pl, mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 4 020 złotych brutto. Oznacza to, że 25% merchandiserów zarabia powyżej 6 430 złotych brutto, a 25% poniżej 3 320 złotych brutto. 

Wysokość pensji zależy od wiedzy, doświadczenia oraz rodzaju stanowiska. Jeśli znasz się na technikach sprzedażowych i umiesz przełożyć je na odpowiednie zorganizowanie ekspozycji towarów, a w efekcie na wzrost sprzedaży produktów, znajdziesz się w grupie tych najlepiej zarabiających. 

Zobacz też: Przedstawiciel handlowy: praca. Obowiązki i zarobki (+Oferty)

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Oceń mój artykuł: merchandising
Średnia: 5 (6 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Marta Rojewska
Marta jest ekspertką kariery i autorką artykułów, w których odkrywa tajniki pisania CV, przechodzenia rozmów kwalifikacyjnych, zdobywania cennych kwalifikacji oraz rozwijania kariery zawodowej. Jej porady były cytowane m.in. w dzienniku Rzeczpospolita, a także serwisach Money.pl, Interia i Wirtualna Polska. Od 2018 roku Marta bada i opisuje strategie pisania CV, zapewniając czytelnikom łatwy dostęp do wiedzy na temat tworzenia dokumentów aplikacyjnych. Artykuły jej autorstwa poparte są badaniami i ankietami, a także zgodne z procesem redakcyjnym InterviewMe.
Linkedin

Podobne artykuły