Jak się przedstawić: 10+ najlepszych sposobów [poradnik + przykłady]
Stwórz CV terazPowiedz cześć. Powiedz swoje imię. Nabierz wody w usta. I... Módl się, żeby ktoś inny zaczął coś mówić.
Bądźmy szczerzy: nie tak chcesz się przedstawiać ludziom. I dlatego jesteś tutaj.
Ten poradnik pokaże Ci:
- dlaczego warto umieć się dobrze przedstawiać w różnych sytuacjach
- jak się nie przedstawiać
- jakie są najlepsze sposoby na przedstawienie się podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz drogą mailową.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.
1. Jak się nie przedstawiać
Zanim przejdziemy dalej— pozwól, że się przedstawię. Mam na imię Maciek i lubię pizzę hawajską. To nie brzmi najlepiej, prawda? (I to nie tylko przez ananasa na pizzy). Prawda jest taka, że...
Choć niektórych może rozbawić taka metoda przedstawiania się, większości osób wyda się ona głupia. Jednak większość osób popełnia bardzo podobny błąd. Przedstawiamy się w sposób, który nijak nie odnosi się do danej sytuacji.
2. Jak przedstawić się w sposób profesjonalny
Oto istota sprawy: szansę, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie dostajesz tylko raz. Ale... daj mi teraz drugą szansę, a nauczysz się, jak wykorzystywać pierwszą swoją.
Mam na imię Maciek, jestem doradcą kariery. Dostarczam poszukującym pracy eksperckich porad i wskazówek dotyczących rozwoju zawodowego. Dużo czytam i konsultuję się ze specjalistami HR, po to, byś Ty nie musiał się tym zajmować. Pokazuję, jak hakować procesy rekrutacyjne, pisać skuteczne CV, brylować na rozmowach o pracę i… dobrze się przedstawiać, a to tylko kilka z moich kompetencji.
Teraz lepiej, prawda? Ale poczekaj: jeśli się nad tym zastanowić, pierwsza autoprezentacja nie byłaby tak bezmyślna, gdybym przedstawiał się szefom kuchni. Co więcej — to mógłby nawet być trafiony pomysł.
Ale nie w kontekście tego artykułu. Z profesjonalnego punktu widzenia moje pierwsze podejście do przedstawienia się było pozbawione sensu i kompletnie bezużyteczne.
Pamiętaj: kluczem do dobrego przedstawiania się jest adekwatność. W rozmowie, na piśmie, przed przemówieniem do szerszego grona czy jakimkolwiek innym innym kontekście. A w kontekście zawodowym działaj zgodnie z następującymi wskazówkami:
Jak się profesjonalnie przedstawiać
1. Przedstaw się adekwatnie do sytuacji.
Możesz być smakoszem pizzy, ale jeżeli nie poznajesz właśnie szefa kuchni albo nie uczestniczysz w warsztatach kulinarnych, zostaw to dla siebie. Dostosuj się do kontekstu.
2. Bądź więcej niż nazwą swojego stanowiska.
Prawda jest taka, że tytuł zawodowy niewiele znaczy. Przykro mi, ale to prawda. Najlepiej przedstawić się, tłumacząc, o co tak naprawdę chodzi w Twojej pracy.
3. Powiedz, co osiągasz swoją pracą.
To w zasadzie element poprzedniego punktu, ale jest tak istotny, że warto go wyodrębnić. Przedstawiając się, dobrze jest wyjaśnić rozmówcom, w jaki sposób możesz swoją pracą zmienić ich (zawodowe) życie. Jakie problemy możesz im pomóc rozwiązać?
4. Postaw na oryginalność.
Nie oznacza to, że ze swojej autoprezentacji masz zrobić awangardowy performans. Nie. Po prostu włóż w nią trochę entuzjazmu i dopowiedz coś ciekawego o charakterze swojej pracy. Pamiętaj też, że liczy się sposób, w jaki się wypowiadasz. Wiesz chyba, jakie cuda potrafi zdziałać szczery uśmiech.
5. Przygotuj się dobrze.
Nie masz pomysłu na wystrzałowe przedstawienie swojej osoby? Zastanów się, z czego chcesz być znany innym.
6. Zważ na kontekst kulturowy.
Gdy przedstawiasz się zagranicznej publiczności, upewnij się, że nikogo nie urazisz przez nieznajomość zwyczajów jego kultury.
7. Jeśli chcesz zabrzmieć zabawnie, zachowaj umiar.
Humorystyczne wstawki mogą urozmaicić Twoją autoprezentację, ale unikaj rzucania żartami jak z rękawa. To, co Cię bawi, nie zawsze będzie zabawne dla Twoich rozmówców.
I jeszcze jedno.
Czasami trudno może być powiedzieć cokolwiek więcej niż „jestem project managerką”, „jestem nauczycielem”, „jestem naukowcem”. Szczególnie trudno jest coś z siebie wykrzesać, gdy w danym zawodzie pracuje się od lat. Tu przydadzą Ci się przyjaciele i rodzina. Poproś ich, by opowiedzieli Ci, jak widzą Twoją pracę i Twój wkład w życie innych.
3. Jak przedstawić się na rozmowie kwalifikacyjnej
Sprawa wygląda tak: dobre wprowadzenie na rozmowie o pracę to w zasadzie to samo, co odpowiedź na słynne rekruterskie: „opowiedz mi o sobie”. Tak się składa, że mamy poradnik poświęcony temu i innym typowym pytaniom rekrutacyjnym: Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i najlepsze odpowiedzi. Tutaj skupimy się więc tylko na przedstawianiu się podczas rekrutacji.
Aby dobrze się przedstawić na rozmowie o pracę
1. Miej świadomość sytuacji.
To chyba dosyć oczywiste. Jako że starasz się w tym momencie o pracę, przedstawienie się rekruterowi potraktuj jako odpowiedź na jego prośbę: „powiedz mi coś o sobie”.
2. Zbadaj grunt.
By jak najlepiej wpasować się swoją autoprezentacją w upragnione miejsce pracy, dowiedz się o nim jak najwięcej. Upewnij się, że pasujesz do kultury firmy.
3. Kontroluj mowę ciała.
Język ciała komunikuje znacznie więcej, niż myślisz. Gdy przedstawiasz się rekruterowi:
- patrz mu w oczy
- podaj rękę w zdecydowany, ale naturalny sposób, by wzbudzić zaufanie
- wypowiadaj się pewnie
- nie baw się dłońmi, nie przewracaj oczami, nie krzyżuj ramion.
4. Przygotuj odpowiedzi.
Na rozmowę przyjdź przygotowany. Przećwicz to, co chcesz o sobie powiedzieć, żeby uniknąć stresujących niespodzianek. Sprawdź też nasze wskazówki, jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej. Na Twój sukces podczas rozmowy o pracę składa się znacznie więcej czynników niż samo poprawne przedstawienie się. Pamiętaj, liczy się nie to, jak zaczynasz, ale to, jak kończysz.
A więc — dowiedz się, jak napisać podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną.
Chcesz od razu napisać CV? Skorzystaj z naszego kreatora, w którym znajdziesz profesjonalne szablony do uzupełnienia i praktyczne podpowiedzi. Stwórz CV w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj.
4. Jak przedstawić się mailowo
Zastanówmy się... Zanim jeszcze dostaniesz szansę, aby o sobie opowiedzieć na rozmowie, musisz najpierw dostać na nią zaproszenie. A w dzisiejszym świecie podanie o pracę najczęściej wysyłamy mailem. To oznacza... Szanowny Panie, w odpowiedzi na ofertę...
Stop!
Skończmy na tym, zanim będzie jeszcze gorzej. Z takim wstępem masz większą szansę trafić do spamu niż na rozmowę kwalifikacyjną. Na szczęście mamy kilka szczegółowych przewodników po dokumentach rekrutacyjnych, które:
- Pokażą Ci, jak skomponować maila z podaniem o pracę: Co napisać w mailu z CV?
- Wyjaśnią Ci, jak krok po kroku napisać i wysłać list motywacyjny: Jak napisać list motywacyjny do pracy
Pamiętaj, skuteczne przedstawianie się to coś więcej niż jedno zdanie czy akapit.
Liczy się cała wiadomość. Dokładne porady znajdziesz w powyższych artykułach. A żeby o niczym nie zapomnieć, pisząc maila, wspomagaj się tą listą:
Jak się przedstawić w mailu do rekrutera
1. Uwzględnij wszystkie elementy maila.
To może się wydawać oczywiste, ale przed wysyłką sprawdź dwa razy, czy wypełniłeś pole tematu i zakończyłeś wiadomość imieniem i nazwiskiem. W mailu z autoprezentacją nie może niczego brakować.
2. Napisz chwytliwy temat.
Przedstawiając się w mailu, na pewno nie chcesz, by Twoja wiadomość trafiła do folderu spam. Wymyśl dobrze brzmiący temat. Nie przekraczaj sugerowanej liczby znaków. Unikaj słów, które mogłyby automatycznie przekierować Twojego maila do spamu. A jeśli odpowiadasz na konkretną ofertę pracy, upewnij się, że używasz właściwego tematu wiadomości.
3. Wybierz odpowiednie powitanie.
Zamiast zaczynać słowami „Szanowni Państwo”, zadaj sobie trud sprawdzenia, do kogo piszesz. Nie chcesz chyba, by rekruter wziął Cię za leniwego.
4. Skonstruuj świetne pierwsze zdanie.
Ono podyktuje ton dla reszty wiadomości.
5. Pokaż, że Ci zależy — napisz, dlaczego piszesz.
Dostosowanie się do konkretnej sytuacji to wciąż kluczowa sprawa. Wiadomość skopiowana z szablonu trafi niechybnie do mailowego kosza. A chyba nie po to ją wysyłasz.
6. Przedstaw swoją ofertę. I poproś o coś w zamian.
Pokaż rekruterowi, dlaczego zatrudnienie właśnie Ciebie przyniesie mu korzyści, a następnie poproś o rozmowę. To najważniejszy element Twojej komunikacji mailowej w procesie rekrutacyjnym.
7. Podziękuj.
Zakończenie przedstawiającego Cię maila wyrażeniem wdzięczności może zwiększyć Twoją szansę na otrzymanie odpowiedzi. A teraz—
Mail powitalny od nowego pracownika
Odpowiednie przedstawienie się w mailu do rekrutera to nie koniec historii. A to dlatego że prawdopodobnie znajdziesz się w innych sytuacjach, w których będziesz musiał się przedstawić za pomocą maila lub innego tekstu.
Spójrzmy na kilka przykładów typowych wyzwań dla nowego pracownika:
- wysłanie powitalnego maila do nowego zespołu
- napisanie notki biograficznej do firmowego newslettera
- stworzenie profilu pracownika na stronę firmy.
Nie panikuj. Najważniejszą rzecz już rozumiesz — znaczenie kontekstu.
A poza tym, nie jesteś pierwszą osobą, która stoi przed takim wyzwaniem. Poproś nowych kolegów i koleżanki, by pokazali Ci swój tekst „o sobie”. Dzięki temu dowiesz się, jaka długość, struktura tekstu i ton są standardem w Twoim miejscu pracy.
Jeśli nie możesz zasięgnąć porady od innych pracowników, a przedstawiasz siebie w mailu czy innym tekście — wyobraź sobie, że rozmawiasz z jakimś człowiekiem. Napisz o sobie tak, jakbyś przedstawiał się w środowisku zawodowym w prawdziwym życiu. To proste. Spójrz na ten przykład:
Jak się przedstawić nowemu zespołowi
Cześć!
Jestem Janek. Właśnie dołączyłem do działu marketingu jako specjalista ds. outreachu.
Będę współpracował z influencerami, blogerami i vlogerami, by zwiększyć naszą obecność w sieci.
Jeśli zobaczysz w biurze nową twarz — prawdopodobnie będę to ja :) Zagadaj do mnie o literaturze cyberpunkowej, grach komputerowych albo kolarstwie górskim.
Do zobaczenia!
Janek
PS Słodkości w kuchni są dla Ciebie — smacznego!
Zapamiętaj: zanim napiszesz taką notkę na swój temat, zapytaj współpracowników, jak oni napisali swoje maile, gdy sami dołączyli do zespołu. A także — gdy w końcu usiądziesz do napisania tekstu, wyobraź sobie, że z kimś rozmawiasz, dzięki temu efekt będzie naturalny.
5. Najlepszy sposób, aby się przedstawić (w każdej sytuacji)
Tylko że ja mam za moment poznać rodziców przyjaciół mojej sześcioletniej córki. Idę na kinderbal! W jaki sposób najlepiej przedstawić się w takiej sytuacji? Zasada pozostaje ta sama — zważ na kontekst.
Jeśli przedstawiasz się tak: Nazywam się Zbigniew Kowalski. Prowadzę firmę, która zatrudnia ponad 100 osób. Handluję metalem głównie na zagraniczne rynki.
...to właśnie zrobiłeś z siebie durnia.
Dlaczego nie przedstawić się w ten sposób: Jestem Zbyszek, tata Kasi. Bardzo lubimy razem chodzić na przyjęcia dla dzieciaków. A ja uwielbiam pieguski ...i praktycznie wszystko inne, co słodkie.
Lepiej? No jasne! Ustalmy reguły gry:
Najlepszy sposób, by się przedstawić — działa w każdym kontekście
1. Postępuj odpowiednio do danego kontekstu towarzyskiego.
Tak, powtarzam się. Ale to zdecydowanie najważniejsza sprawa: niech Twoja autoprezentacja będzie adekwatna do sytuacji.
2. Nie mów za dużo.
Nadmierna wylewność i dzielenie się nieistotnymi szczegółami nie postawi Cię w najlepszym świetle. Jeśli jesteś na imprezie dla dzieci, skoncentruj się na Twojej roli jako rodzica i to jej poświęć swoją autoprezentację. Możesz być prezesem wielkiej firmy, ale nie ma powodu, by o tym opowiadać, gdy przedstawiasz się na kinderbalu.
3. Pamiętaj o innych.
Najlepszy sposób na przedstawienie się to taki, który skupia się na punktach, które łączą Cię z innymi ludźmi. Dzięki temu łatwiej jest nawiązać lepsze stosunki z nowo poznanymi osobami.
4. Słuchaj i bądź obecny.
Słuchanie to niezwykła moc. Może nie jest ono częścią przedstawiania się, ale kiedy już wszyscy się przedstawią, następuje czas na rozmowę. A najlepsze rozmowy zdarzają się wtedy, gdy rozmówcy słuchają siebie nawzajem i poświęcają innym uwagę.
Kluczowe wnioski
Jest wiele sytuacji, w których musisz się przedstawić. W każdej z nich należy przyjąć postawę adekwatną do kontekstu. Istnieje jednak kilka stałych reguł. Oto jak się profesjonalnie przedstawić:
- Zważ na kontekst.
- Wiedz, po co i dlaczego coś mówisz.
- Staraj się znaleźć punkty odniesienia dla swoich rozmówców.
- Skup się na tym, co ważne.
- Nie mów za dużo.
- Bądź przygotowany.
Przeczytaj też: Top 10 ekspertów kariery.
Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.
Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.
Jak sobie radzisz z przedstawianiem się? Masz jakieś własne sprawdzone strategie? Chcesz się nimi podzielić, a może zadać pytanie? Bardzo chcemy poznać Twoje zdanie. Podziel się nim w komentarzu!
Proces redakcyjny InterviewMe
Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.