Kontroluj swoje dane

My i nasi partnerzy używamy plików cookie, aby świadczyć Ci nasze usługi i, w zależności od Twoich ustawień, gromadzić dane analityczne i marketingowe. Dowiedz się więcej o naszej Polityce plików cookie. Kliknij „Ustawienia plików cookie”, aby ustawić swoje preferencje. Aby zaakceptować wszystkie pliki cookie, kliknij "Akceptuj wszystkie"

Ustawienia Akceptuj

Ustawienia plików cookie

Kliknij na typy plików cookie poniżej, aby dostosować sposób korzystania z naszej witryny. Możesz swobodnie wyrazić, nie wyrazić lub wycofać zgodę. Pamiętaj, że wyłączenie plików cookie może wpłynąć na korzystanie z serwisu. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką plików cookiePolityką prywatności.

Wybierz akceptowane pliki cookie

Analityka

Te pliki cookie analizują sposób korzystania z naszej witryny przez naszych użytkowników, a także pozwalają sprawić, aby strona lepiej spełniała ich oczekiwania. Ten rodzaj plików cookie używanych w naszej witrynie nie identyfikuje, kim jesteś, ani nie pozwala nam wysyłać Ci ukierunkowanych reklam. Przykładowo, możemy używać plików cookie/technologii śledzących do celów analitycznych, aby określić liczbę odwiedzających naszą witrynę, określić w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie, a w szczególności, które strony odwiedzają. Pozwala nam to ulepszyć naszą stronę i usługi.

Wydajność i personalizacja

Te pliki cookie umożliwiają nam dostosowanie serwisu do Twoich preferencji. Pliki cookie związane z personalizacją służą do dostarczania treści, w tym reklam, dopasowanych do zainteresowań użytkownika w naszej witrynie i witrynach podmiotów trzecich w oparciu o sposób interakcji z różnymi elementami na naszej stronie, a także o śledzenie treści, do których uzyskujesz dostęp (w tym oglądanie filmów). Możemy również zbierać informacje o komputerze i/lub połączeniu, aby dostosować stronę do Twoich potrzeb. Podczas niektórych wizyt możemy używać narzędzi do mierzenia i gromadzenia informacji o sesji, w tym czasy odpowiedzi stron, błędy pobierania, czas spędzony na niektórych stronach i informacje o interakcji ze stronami.

Reklamy

Te pliki cookie są umieszczane przez firmy zewnętrzne w celu dostarczania ukierunkowanych treści opartych na tematach, które Cię interesują (na przykład dostarczanie reklam na Facebooku, które Cię zainteresują) i umożliwienia lepszej interakcji z platformami mediów społecznościowych, takimi jak Facebook.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do działania witryny i do korzystania z jej funkcji. Niezbędne pliki cookie będą zawsze wykorzystywane, ponieważ są one potrzebne do prawidłowego działania witryny. Przykładowo, niezbędne pliki cookie obejmują między innymi: pliki cookie wykorzystywane do świadczenia usługi, utrzymywania konta, zapewniania dostępu do kreatora, stron płatności, tworzenia identyfikatorów dokumentów i przechowywania zgód.

Aby zobaczyć szczegółową listę plików cookie, kliknij tutaj.

Zapisz preferencje
Moje konto

Cechy dobrego kierownika - 13 Umiejętności szefa i managera

Stwórz CV teraz

Nasi klienci zostali zatrudnieni przez:*

Powiem wprost:

Dobry kierownik to coś więcej niż dobry pracownik.

Powód jest prosty—

Dobry kierownik nie tylko zna się na swojej branży, ale posiada również zestaw tak zwanych umiejętności miękkich.

Brzmi banalnie, ale tak nie jest.

Chcesz zostać dobrym kierownikiem? Marzy Ci się praca jako menadżer?

Lepiej trafić nie mogłeś!

W tym artykule poznasz najbardziej pożądane cechy dobrego kierownika — wraz ze szczegółowym opisem.

Dowiesz się:

  • jakich cech oczekują od dobrego kierownika pracodawcy
  • co w praktyce oznaczają te cechy
  • jak wpisać cechy dobrego kierownika do CV
  • jak być dobrym liderem.

Jeśli chcesz aplikować na stanowisko kierownicze, stwórz profesjonalne CV. Wykorzystaj kreator CV i stwórz dokument na czytelnym i nowoczesnym szablonie, aby wyróżnić się z tłumu.

Stwórz CV teraz

cv

Zobacz inne wzory, stwórz CV oraz list motywacyjny i pobierz dokumenty w PDF tutaj

Dlaczego warto nam zaufać i skorzystać z kreatora InterviewMe? Tutaj poznasz opinie użytkowników, którzy już stworzyli w nim swoje CV lub list motywacyjny.

1. Cechy dobrego kierownika — kompletna lista 13 cech 

Dobry kierownik musi mieć cechy, dzięki którym nie tylko sprawnie zorganizuje pracę całego zespołu, lecz także wpłynie na produktywność, motywację i zadowolenie pracowników. 

Poniżej znajdziesz zestawienie 13 cech dobrego kierownika.

Z ich opisów dowiesz się, w jaki sposób przejawiają się poszczególne cechy i w jakich sytuacjach można je zaprezentować.

Panowanie nad stresem

Kierownik musi umieć sobie radzić ze stresem, być maksymalnie na niego odpornym.

Oczywiście nie oznacza to, że dobry kierownik nie odczuwa stresu wcale. Po prostu umie nim zarządzać i go rozładowywać.

Samodyscyplina

Samodyscyplina to zdolność do robienia tego, co trzeba, kiedy trzeba i bez względu na to, czy się nam chce, czy nie. Dobry kierownik pokona swojego własnego lenia i doprowadzi zadanie czy projekt do końca. To dzięki samodyscyplinie manager osiąga sukcesy.

Asertywność

Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi. Jest to zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych. Dobry kierownik potrafi stanąć pomiędzy interesami wielu osób i znaleźć kompromis. Szuka rozwiązań, które nie są krzywdzące dla członków zespołu.

Samodzielność

Dobry kierownik posiada zdolność rozkładania projektów na proste do zrealizowania zadania. Następnie zabiera się za ich realizację. Nie potrzebuje motywacji z zewnątrz czy opieki. Potrafi dopiąć projekt do końca samodzielnie.

Koncentracja na celu

W trakcie pracy nad projektami pojawia się wiele przeszkód. Dobry kierownik cały czas pamięta o głównym celu projektu. Koncentracja na cel pozwala mu odrzucić zadania czy sprawy, które nie wymagają uwagi jego czy też jego zespołu. Oprócz tego, cechą dobrego kierownika jest umiejętność wyznaczania celów dla swoich podopiecznych.

Charyzma

Ludzie charyzmatyczni głoszą swoje idee w taki sposób, że wywołują zwykle wiele emocji u członków zespołu czy postronnych obserwatorów. Potrafią wskrzesić iskrę w ludziach. Wyzwolić w nich zapał do pracy. Uruchomić motywację poprzez przedstawienie celu w taki sposób, że jest pożądany do osiągnięcia. Ludzie obdarzają dużym zaufaniem osoby charyzmatyczne.

Empatia

Empatia jest umiejętnością będącą fundamentem dla wszystkich kompetencji ważnych w pracy. Zachowanie empatyczne to uważne wysłuchanie drugiej osoby, obecność i stan bez oceniania. Empatia nie jest emocjonalnym zarażeniem się stanem drugiej osoby. Chodzi o to, żeby drugiego człowieka zrozumieć, by mu pomóc, a nie zacząć ubolewać razem z nim.

Umiejętności mediacyjne

Dobry kierownik wie, że konflikty same w sobie nie są zjawiskiem negatywnym. Konflikty mogą pozytywnie wpływać na atmosferę pracy w zespole. Dobrze zarządzane rozładowują napięcia. Cechą dobrego kierownika jest umiejętność postawienia się po każdej ze stron konfliktu by konstruktywnie go rozwiązać. Dobry kierownik wypracowuje kompromisy, dzięki którym zespołowi pracuje się lepiej.

Etyczne zachowanie

Dobry lider potrafi pogodzić trud związany z dowożeniem wyników z ludzkim, etycznym podejściem do członków zespołu. Powinien odnosić się do innych z szacunkiem — dla ich godności, przekonań, poglądów. W relacjach z członkami zespołu powinien gwarantować poufność. Oprócz tego, musi umieć zachować tajemnicę służbową.

Pewność siebie

Osoby pewne siebie po prostu umieją działać pomimo niepewności. Czują się dobrze w swojej skórze i są dla siebie wyrozumiali. Traktują samych siebie jako wartościowe osoby. Dzięki poczuciu własnej wartości często podejmują się ryzykownych inicjatyw. Potrafią bowiem znieść porażkę. Pewność siebie nie jest natomiast tożsama z arogancją czy wywyższaniem się.

Sumienność

Dobry kierownik musi być skrupulatny i wywiązywać się z podjętych obowiązków. Rzetelność w działaniu musi być naturalną cechą dobrego team lidera. Sytuacje, w których kierownika trzeba pilnować, aby wykonywał swoje obowiązki, nie mogą mieć miejsca.

Wnikliwość

W stosunku do szeregowego pracownika, kierownik ma szerszy wgląd w działanie zespołu. Pracownik skupia się na swojej codziennej pracy. Kierownik, stojąc z boku, powinien umieć dostrzegać możliwości usprawnień czy błędy w procesie działania. Tego typu wnikliwość jest bardzo pożądaną cechą dobrego kierownika.

Opanowanie

W biznesie kierowanie się emocjami nie popłaca. W pracy kierownika takich emocji może pojawić się sporo: zespół mający pretensje, zarząd mający oczekiwania. Dobry kierownik potrafi opanować swoje emocje. Odsuwa je na bok, aby kierować się logiką i intelektem.

Czy wiesz, że medytacja rozwija zdolność panowania nad emocjami? Zacznij już dziś: Medytacja dla początkujących [Poradnik + ćwiczenia]

2. Cechy dobrego kierownika w opinii ekspertów i pracodawców

Przeglądając oferty pracy dla kierowników, możemy natknąć się na kilka wzorców.

Oczywiście, kierownik musi posiadać wiedzę na temat branży, w której przyjdzie mu pracować.

To jednak nie wszystko—

Józef Penc w swojej książce Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji mówi wyraźnie:

Podstawą kompetencji kierownika stanowią jego umiejętności rozumiane jako stała zdolność osiągania konkretnych rezultatów w sposób sprawny i skuteczny, czyli zdolność praktycznego zastosowania profesjonalnej wiedzy, aby uzyskać pożądane rezultaty w danej sytuacji działania.
Józef Penc
Józef Penc 

Jak wynika z badań Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, do kompetencji menedżerskich najważniejszych w chwili obecnej zalicza się:

  • umiejętność działania pod presją
  • nadawanie priorytetów zadaniom
  • zdolność podejmowania decyzji.

Pracodawcy wymagają od kierowników i menedżerów również ludzkiego podejścia.

Połowa Amerykanów w pewnym momencie swojego życia rezygnuje z pracy ze względu na menadżera.

Zatem—

Zachowanie kierownika przekłada się na samopoczucie członków zespołu. Samopoczucie przekłada się na osiągane wyniki.

Zostało to potwierdzone naukowo.

Badania pokazują, że menedżerowie osiągający ponadprzeciętne wyniki posiadają znacznie lepiej rozwiniętą inteligencję emocjonalną.

Potwierdzają to również wewnętrzne badania firmy Google. Według nich dobry kierownik przede wszystkim jest dobrym nauczycielem, dodaje zespołowi otuchy oraz tworzy przyjemne warunki pracy dla zespołu.

Z punktu widzenia pracodawcy istnieje pewien zestaw cech charakteru i osobowości, szczególnie istotnych.

Najważniejsze cechy dobrego pracownika według ankiety CareerBuilder to:

  • etyka zawodowa (73% respondentów)
  • słowność i niezawodność (73%)
  • pozytywne nastawienie (72%)
  • motywacja do pracy (66%)
  • zespołowość (60%).

Nie należy zapominać, że kierownik jest również pracownikiem. Sprawdź, czego poszukują pracodawcy: 11 najważniejszych cech dobrego pracownika

3. Jak wpisać cechy dobrego kierownika do CV?

Zastanawiasz się, czy w ogóle wpisywać do CV na stanowisko menedżerskie cechy charakteru, osobowości czy umiejętności miękkie?

W poprzedniej sekcji poznałeś cechy, które są pożądane na stanowiskach kierowniczych. Jeśli je posiadasz, koniecznie wpisz je do swojego CV!

Ale pamiętaj—

Dla pracodawcy nadal największe znaczenie ma Twoje:

  • doświadczenie
  • wykształcenie
  • kursy i certyfikaty.

W rzeczywistości rekruterzy starają się znaleźć w tych informacjach potwierdzenia pewnych cech, których szukają w kandydatach na stanowisko kierownika.

Oszczędź pracodawcom dylematów i podaj swoje umiejętności na tacy.

Tutaj wyjaśniamy, jak wpisać umiejętności miękkie i twarde do CV: Umiejętności miękkie i twarde — jak je wpisać w CV?

A tutaj znajdziesz profesjonalny wzór CV na stanowiska kierownicze: CV managera — wzór, przykłady, wskazówki

Pamiętaj również, że musisz być przygotowany na to, że pracodawca zapyta Cię na rozmowie kwalifikacyjnej o przykłady sytuacji, w których wykorzystałeś poszczególne cechy i umiejętności lidera.

Zatem—

Nie naginaj rzeczywistości w CV. Napisz w CV tylko o tych umiejętnościach i cechach, które rzeczywiście posiadasz.

Przed rozmową kwalifikacyjną przypomnij sobie sytuacje, w których wykazałeś się danymi cechami dobrego kierownika.

W CV przedstaw swoje kluczowe cechy i umiejętności w osobnej sekcji. Dzięki temu rekruter od razu je zauważy. W naszym kreatorze CV znajdziesz profesjonalne szablony CV, które wysuną Twoje atuty na pierwszy plan.

Zobacz inne szablony, stwórz CV i pobierz dokument w PDF tutaj

4. Jak być dobrym kierownikiem?

Zdecydowanie zarządzanie zespołem nie jest pracą dla każdego.

Bez odpowiednich predyspozycji szybko można się wypalić.

Dobry lider potrafi pogodzić trud związany z dowożeniem wyników z ludzkim podejściem do członków zespołu.

To szczególnie istotne. W pogoni za wynikami nie można zapominać o ludziach.

Dale Carnegie w swojej książce I ty możesz być liderem daje managerom następującą radę:

Traktuj ludzi tak, jak każdy na to zasługuje. Jeśli jednostki zbierają się w grupę, ich indywidualność nie znika. Ciągle mają własne osobowości. Zachowują swe umiejętności. Nadal mają swe prywatne nadzieje i lęki. Utalentowany lider dostrzeże te różnice, doceni je i wykorzysta dla dobra zespołu.
Dale Carnegie
Dale Carnegie 

Dobry lider osiąga wyniki dzięki dobremu podejściu do ludzi, a nie kontrolowaniu ich i nadzorowaniu.

Mówi o tym też Rafał Szczepanik w książce Komandosi w białych kołnierzykach. Metody zarządzania stosowane przez najlepszych menedżerów:

Lidera poznamy po tym, że idą za nim ludzie. To osoba nastawiona przede wszystkim na swoich podwładnych. Lider jest przekonany, że jeśli stworzy dobry zespół, a potem go zmotywuje do działania, ludzie zrealizują cele biznesowe.
Innymi słowy: on prowadzi ludzi, by ludzie prowadzili biznes. Taki lider umie słuchać podwładnych, zbierać ich pomysły i w oparciu o nie wyznaczać wizję rozwoju. Jego silną stroną jest zdolność pociągania za sobą zespołu i promowanie współpracy w firmie.
Rafał Szczepanik
Rafał Szczepanik

Niestety—

Nie wszystkie osoby piastujące stanowiska kierownicze posiadają odpowiednie cechy i umiejętności.

Czego brakuje polskim managerom?

Na ten temat rozwodzi się Stefan Lachiewicz w książce Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych:

Mankamenty w zachowaniach i nawykach polskich menedżerów:
  • uległość i pasywność w działaniu
  • słaba znajomość języków obcych
  • ukierunkowanie na rozwój ilościowy firmy
  • niska samodzielność w podejmowaniu decyzji i przywiązanie do silnej władzy na szczeblu centralnym
  • postawy roszczeniowe
  • podejrzliwość i niski poziom partnerstwa wewnątrz firmy
  • konformizm
  • słabe umiejętności komunikowania się
  • niedostateczna odporność na stres i poczucie niepewności
  • nadmierny krytycyzm wobec siebie i otoczenia.
Stefan Lachiewicz
Stefan Lachiewicz

Lista mankamentów jest spora.

Wynika z tego, że w okresie transformacji gospodarczej nie przywiązywano aż takiej wagi do weryfikacji predyspozycji menedżerskich podczas rekrutacji na stanowiska kierownicze.

Obecnie takie predyspozycje, cechy charakteru i umiejętności są weryfikowane.

Dlatego—

Jeśli chcesz zostać dobrym kierownikiem, pamiętaj o rozwijaniu swoich kompetencji: nie tylko twardych, ale też miękkich.

Kierownik w codziennej pracy znajduje się między młotem a kowadłem:

Z jednej strony jest przełożonym lub szefem, który oczekuje wysokich wyników.

Z drugiej strony stoi zespół, który ma swoje oczekiwania co do intensywności czy warunków pracy.

Wynika z tego, że najbardziej oczekiwaną umiejętnością kierownika jest zarządzanie stresem.

Nie jest to wcale powszechna umiejętność:

80% pracowników odczuwa stres w pracy, a połowa z nich stwierdza, że potrzebuje wiedzy, jak radzić sobie ze stresem.

Według Michaela Armstronga, autora książki Jak być lepszym menedżerem, manager jest narażony na 4 różne rodzaje stresu:

  • stres związany z czasem
  • stres związany z oczekiwaniem
  • stres sytuacyjny
  • stres związany ze spotkaniami.

Dobry manager potrafi obniżyć znaczenie stresorów za pomocą różnych technik.

Każdy kierownik ma swoje metody i techniki.

Niemniej—

Badania potwierdzają, że jedną z lepszych metod na rozładowanie stresu, jest aktywność fizyczna.

Co więcej, do cech dobrego kierownika należy również umiejętność rozładowania stresu w zespole.

Szczęśliwy pracownik, członek zespołu, jest znacznie bardziej produktywny. Gdy kierownik dba o swoich podopiecznych, jako zespół osiągają lepsze wyniki.

Na koniec krótkie podsumowanie.

Cechy dobrego kierownika — podsumowanie

Dobry kierownik:

  • posiada pełen wachlarz umiejętności miękkich
  • łączy umiejętność osiągania celów z ludzkim podejściem do zespołu
  • jest osobą asertywną, ale i empatyczną
  • zyskuje poparcie grupy dzięki swojej charyzmie.

Czy wiesz, że 98% Polaków odczuwa stres? Sprawdź: Jak radzić sobie ze stresem [11 sposobów]

Musisz napisać również list motywacyjny? W naszym kreatorze znajdziesz nowoczesne wzory do wypełnienia i praktyczne porady. Stwórz list motywacyjny w 5 minut tutaj.

Zobacz inne szablony, stwórz list motywacyjny i pobierz dokument w PDF tutaj.

Jak po przeczytaniu tego artykułu oceniasz swoje predyspozycje do roli kierownika? Chcesz aplikować na stanowisko managera? Daj znać w komentarzu poniżej, jak podobał Ci się artykuł i czego Ci w nim brakuje. Jeśli wyczerpuje temat — napisz o tym. Będziemy wdzięczni za każdy komentarz!

Proces redakcyjny InterviewMe

Ten artykuł został sprawdzony przez nasz zespół i jest zgodny z procesem redakcyjnym InterviewMe. Zależy nam na dzieleniu się naszą wiedzą oraz dostarczaniu rzetelnych i godnych zaufania porad zawodowych dopasowanych do Twoich potrzeb. Nasze wysokiej jakości treści co roku przyciągają ponad 10 milionów czytelników. Ale na tym nie koniec. Regularnie publikujemy też autorskie badania, aby lepiej rozumieć rynek pracy i jesteśmy dumni, że cytują nas czołowe media w Polsce.

Źródła

Oceń mój artykuł: cechy dobrego kierownika
Średnia: 4.83 (47 oceny)
Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
Szymon Barczak
Ekspert kariery w InterviewMe. W swoich tekstach dzielę się wiedzą o tym, jak pisać skuteczne CV i listy motywacyjne, i jak radzić sobie na rozmowach kwalifikacyjnych, żeby dostać pracę.
Linkedin

Podobne artykuły

Skuteczny feedback: Jak komunikować się z szefem, żeby ułatwić sobie życie

Skuteczny feedback: Jak komunikować się z szefem, żeby ułatwić sobie życie

Jeśli wierzyć badaniom, relacje z przełożonym stanowią najważniejszy aspekt Twojej pracy. Trzy czwarte Amerykanów twierdzi, że ich szef to najbardziej stresująca część ich zawodowego życia. Masz tak samo? A może problem wcale nie tkwi w Twoim przełożonym? Może po prostu nie wiesz, jak z nim rozmawiać? Dobra wiadomość jest taka, że zaraz się tego nauczysz.